Piotr Ziewiec/ZnanyLekarz

ZnanyLekarz pomaga placówkom medycznym w zmniejszaniu liczby nieodwołanych wizyt ►

Udostępnij:

Firma ZnanyLekarz, prężnie działając na rynku usług medycznych, od wielu lat zapewnia wygodne umawianie i odwoływanie wizyt lekarskich. Efektywnie wspiera także placówki medyczne z radzeniem sobie ze zjawiskiem nieodwoływanych wizyt. – Nasz system dzięki wysyłaniu odpowiednich przypomnień i udostępnianiu wygodnych form odwoływania wizyt pozwala na redukcję zjawiska „no-show” o 65 procent – przekonuje Piotr Ziewiec, VP Revenue, Docplanner (ZnanyLekarz).

nanyLekarz posiada w ofercie cały zestaw produktów, które pozwalają placówkom medycznym na sprawne i efektywne zarządzanie – od rozwiązań z zakresu dokumentacji medycznej, poprzez wspomaganie działań marketingowych, po rozwiązania komunikacyjne i płatnościowe.

Być tam, gdzie pacjent

Jednym z pierwszych produktów dostępnych na platformie ZnanyLekarz była możliwość umawiania wizyt lekarskich przez internet. Obecnie firma jest liderem w umawianiu wizyt online.

– W naszej bazie znajdują się profile lekarzy z możliwością umówienia wizyty online. Nasz system odpowiada za zapisanie tej wizyty w systemowym kalendarzu dostępnym nie tylko dla lekarza czy recepcji danej placówki medycznej, ale także dla pacjenta, który ma dostęp do specjalnego panelu. Pacjent może te umówione wizyty dokładnie przejrzeć, w tym również odwoływać dzięki opcji edytowania – mówi Piotr Ziewiec.

Rozmowa z ekspertem poniżej, pod wideo dalszy ciąg tekstu.


Ziewiec podkreśla, że od samego początku, od uruchomienia produktu umawiania wizyt, ich odwoływanie było od razu dostępne przez internet.

– Przeprowadziliśmy badania, na podstawie których mogliśmy odpowiednio dostosować wysyłanie przypomnień. Pacjent otrzymuje je poprzez kanały, które są dla niego najwygodniejsze (na przykład strona www, SMS, komunikator internetowy typu WhatsApp) i z których korzysta na co dzień. Dzięki temu proces potwierdzenia czy odwołania wizyty trwa zaledwie kilka sekund – tłumaczy ekspert.

Jak zredukować „no-show”?

– Nasz system kalendarzowy oprócz wysyłania pacjentom przypomnień o zaplanowanej wizycie umożliwia również wygodne i dogodne ich odwoływanie, czego efektem jest redukcja „no-show” o 65 proc. Nasze dodatkowe systemy, które dokładają tę cegiełkę do tego, aby ta funkcja prawidłowo działała, pozwalają na zmniejszenie liczby nieodwołanych wizyt nawet do zera – zaznacza Ziewiec, wskazując, że zjawisko nieprzychodzenia na umówione wizyty jest w Polsce problemem. W jego ocenie nie wynika jednak ze złej woli pacjentów.

– Pęd życia, natłok obowiązków powodują, że można zapomnieć o zaplanowanej wizycie w gabinecie lekarskim. Nasze przypomnienia zostają wysyłane w takim momencie, kiedy pacjent lepiej zna swoją aktywność na najbliższe dni, a dla placówek medycznych i lekarza to też jest wystarczający czas, żeby zapełnić ten termin – tłumaczy ekspert.

– Nasze rozwiązanie powoduje, że zjawisko „no-show” zmniejsza się radykalnie, jednak wciąż niezwykle ważną kwestią jest edukacja pacjentów i przypominanie im o tym, aby chcieli podjąć nawet minimalny wysiłek, żeby odwołać wizytę. Dlatego wspieramy także akcje społeczne, takie jak #odwołuję #nieblokuję, których celem jest właśnie edukacja i uświadamianie, że nieodwołana wizyta to problem nie tylko dla lekarza czy placówki, ale też dla każdego z nas, kto choć raz miał problem ze znalezieniem wolnego terminu u wybranego specjalisty  – zwraca uwagę Ziewiec.

Działania prokreatywne i kompleksowe 

Ekspert podkreśla, że podmioty publiczne mają w tej kwestii dużo trudniejszą sytuację, między innymi z powodu ograniczonych środków na inwestycje w technologię.

– Niedawna konferencja inaugurująca kolejną, trzecią już edycję kampanii #odwołuję #nieblokuję pokazała nam, że placówki publiczne starają się wdrażać kanały pomocne przy odwoływaniu wizyt, które są kreatywne, a jednocześnie niskokosztowe. To pozytywny trend! – podkreśla ekspert.

Zaznacza jednak, że dla osiągnięcia najlepszych rezultatów warto rozważyć wdrożenie dodatkowych funkcjonalności i bardziej zaawansowanych rozwiązań technologicznych.

– W ramach naszych pakietów dostępna jest na przykład zaawansowana funkcja, która pozwala wypełniać pojawiające się luki w kalendarzu ekspertów. Obsługujemy system w czasie rzeczywistym, więc jeżeli ktoś zwalnia termin, to inna osoba może szybko na to miejsce się zapisać. Ponadto działamy proaktywnie, czyli jeżeli termin w najbliższych dniach się zwolni, a pacjent jest zapisany na listę oczekujących, rozsyłamy wiadomości informujące o wolnym terminie u konkretnego lekarza.  W ten sposób nie tylko niwelujemy problem nieodwoływania wizyt, ale również szybko zapełniamy wolne miejsca – wyjaśnia.

– Nie chodzi tylko o to, żeby otrzymać powiadomienie o zaplanowanej wizycie, ale o to, aby grafik specjalisty w sposób optymalny zaplanować, a uzyskany czas wykorzystać na to, aby inni pacjenci mogli skorzystać z leczenia – mówi Piotr Ziewiec.

Zsynchronizowany kalendarz

Specjalista podkreśla, że ZnanyLekarz posiada również dwa inne produkty, które dodatkowo usprawniają cały system umawiania wizyt. Chodzi o ZnanyLekarz Phone, który jest rozwiązaniem wspomagającym zarządzanie komunikacją dla placówek medycznych, w tym recepcji oraz przeznaczony dla opieki medycznej system płatności.

– Często praktyką w placówkach medycznych jest wysyłanie ręczne SMS z powiadomieniami lub dzwonienie do pacjentów w celu zebrania deklaracji. My ten proces automatyzujemy. Pozwala na to nasz bot, który wykonuje połączenia zamiast pracowników recepcji poprzez synchronizację z kalendarzem ZnanyLekarz. Dzięki temu pracownicy mogą tę pracę lepiej zorganizować, bo telefonowanie do pacjentów odbywa się szybciej, sprawniej i oszczędza ten wysiłek na inne czynności – zaznacza ekspert.

– Bot, oprócz połączenia, zbiera deklaracje od pacjentów z pomocą sztucznej inteligencji, która interpretuje odpowiedzi i właściwie rozdziela zadania, tworząc nowe tickety – dodaje.

Niwelowanie straty związanej z nieodwołaną wizytą 

ZnanyLekarz rozwija ponadto produkt skierowany dla sektora komercyjnego, związany z płatnościami.

– Sektor komercyjny jest wrażliwy na „no-show”, bo każda nieodwołana wizyta przekłada się wprost na utracone przychody. Dzięki naszemu produktowi można oczekiwać płatności lub autoryzacji karty w momencie umówienia usługi czy wizyty. Placówka ma wówczas pewność, że ta obecność jest zapewniona. Jest to istotne w przypadku na przykład drogich badań, które wymagają rezerwacji sprzętu lub konsultacji profesorskich. Wiemy, że nikt nie będzie rezerwował zapasowych wizyt, wiedząc, że jeżeli nie odwoła wizyty w odpowiednim czasie, płatność przepadnie. Dla obleganych kierunków to rozwiązanie może obniżyć „no-show” praktycznie do zera, w tym również stratę związaną z odwołaniem takiej wizyty – tłumaczy Ziewiec.

– Jesteśmy elastyczni, jeżeli chodzi o nasze produkty. Zależy nam, aby placówki mogły dostosować nasze narzędzia do swoich potrzeb oraz specyfiki działania – zaznacza ekspert, dodając, że firma dba także o to, aby oferowane technologie nie wymagały skomplikowanych procedur – chodzi o odciążenie pracy, sprawniejsze i szybsze wykonywanie czynności i zaoszczędzenie czasu. – Technologia powinna działać sama i spełniać swoją rolę – dodaje.

Piotr Ziewiec podkreśla, że oferowane rozwiązania skutecznie współpracują również z systemami, które powstały wiele lat temu i nie zawsze spełniają normy i standardy użytkowania, jak nowe aplikacje, zwłaszcza te konsumenckie.

Współpraca z 90 proc. rynku medycznego 

System kalendarzowy ZnanyLekarz jest obecnie w Polsce najlepiej zintegrowanym systemem.

– Współpracujemy z 90 proc. rynku, sukcesywnie integrując się z kolejnymi podmiotami – zauważa ekspert.

Firma zapewnia odpowiednie wdrożenia poprzez organizację szkoleń online.

– Dla największych podmiotów oferujemy również szkolenia stacjonarne, zapewniamy serwis i pomoc techniczną. Posiadamy dokumentację, która pozwala na sprawne wdrożenie się w system. W naszej ofercie jest również asysta techniczna przy łączeniu infrastruktury systemowej – wymienia Ziewiec.

– Z naszych serwisów na całym świecie, każdego miesiąca korzysta 100 milionów pacjentów – aby mieć taką publikę, trzeba tworzyć serwisy internetowe tak, aby były wygodne i funkcjonalne. Identyczne standardy, jeżeli chodzi o design i użyteczność, stosujemy dla lekarzy – podsumowuje ekspert.

Piotr Ziewiec

Ziewiec to
współzałożyciel Docplanner (ZnanyLekarz), VP Revenue. Doświadczony lider w obszarze rozwoju produktów. Obecnie odpowiedzialny za komercjalizację innowacyjnych rozwiązań w Docplanner. Nadzoruje kluczowe inicjatywy strategiczne i wdraża transformujące projekty na wszystkich rynkach. Ekonomista specjalizujący się w ekonomii behawioralnej i eksperymentalnej, łączący wiedzę naukową z praktycznymi rozwiązaniami biznesowymi. Pasjonat technologii, nieustannie poszukujący innowacyjnych sposobów na usprawnienie organizacji.


ZnanyLekarz

ZnanyLekarz to wywodząca się z Polski platforma, która – jako grupa Docplanner – od ponad 11 
lat łączy lekarzy i specjalistów z pacjentami, obecnie już w 13 krajach na świecie. W tej chwili profil na ZnanyLekarz.pl w Polsce ma już niemal 60 tysięcy lekarzy i specjalistów oraz kilka tysięcy placówek. Portal pośredniczy w umawianiu niemal 2 milionów wizyt u specjalistów miesięcznie. Każdego dnia na www.znanylekarz.pl pojawia się ponad 1500 opinii o lekarzach i specjalistach.


Przeczytaj także: „AI Asystent dla lekarzy to większa efektywność i oszczędność czasu”.

Menedzer Zdrowia linkedin

 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.